My American adventure

Differences between America and The Netherlands #2

  1. De meeste mensen zijn veel aardiger (soms wel een beetje nep) dan de gemiddelde Nederlander. De meeste mensen geven heel veel complimentjes, zelfs als je diegene niet kent. Vaak is het wel een beetje overdreven, wanneer ze een comliment geven zul je amerikanen nooit ‘I like…’ horen zeggen, maar altijd ‘oh I loooooove….’ .
    Omdat iedereen hier altijd zo overdreven aardig is, is het ook helemaal niet raar dat je honey, sweetie of baby door je docenten genoemd wordt.
  2. Amerikanen eten alleen met een vork, en mes gebruiken ze alleen wanneer het echt nodig is. Ik word dan ook altijd heel raar aangekeken tijdens het eten omdat ik vrijwel altijd met mes én vork eet.
  3. Ik ben er achter gekomen dat Nederland echt een brood-land is. Hier eet bijna niemand brood (behalve als ze een hamburger eten haha) en het brood is hier dan ook niet echt lekker.
  4. De politie loopt hier werkelijk overal, het is helemaal niet raar dat er altijd –minstens een- politie agent met pistool rondloopt op school. Amerikanen houden nog al van veiligheid en zijn heel bang dat er zomaar iets mis kan gaan.
  5. Het gemiddelde school niveau is niet zo hoog hier. Volgens mij heb ik op alle toetsen die ik heb gehad dit school jaar maximaal 10 niet meerkeuze vragen gehad. Wanneer je een toets hebt worden bij zowat elk vak zo’n beetje alle antwoorden van te voren gegeven. Bij sommige vakken krijg je letterlijk een blaadje met de vragen waarbij je dan alleen zelf de antwoorden hoeft op te zoeken en moet onthouden voor de toets.
  6. Volgens heel veel vrienden en vriendinnen is Nederland het paradijs; college kost bij ons maar een fractie van wat het hier kost, wiet is legaal, de alcohol grens is niet zo hoog en natuurlijk hoor je iedereen over het red light district. Er kwam laatst een jongen naar me toe en vertelde dat hij had gehoor dat de Europese prostituees het mooiste zijn, nou heel erg bedankt voor deze informatie!!
  7. Oud en Nieuw wordt hier echt heel anders gevierd dan in Nederland, de hele dag is het super stil want niemand steekt vuurwerk af (in Illinois is vuurwerk zelf illegaal) en er zijn maar heel weinig mensen (vooral volwassenen) die opblijven tot twaalf uur. Mijn gastgezin lag dan ook al rond tien uur in bed, voor de meeste Amerikanen is het gewoon een gewone dag.
    Gelukkig had ik een feest met vrienden want anders was dit wel een hele saaie oud en nieuw geworden.
  8. Openbaar vervoer, wat is dat? In tegenstelling tot Nederland rijdt hier echt gewoon geen openbaar vervoer. In de grote steden is het er wel, maar hier in Waterloo heb ik echt nog nooit een bus zien rijden. Het komt waarschijnlijk omdat je hier toch vanaf je zestiende een auto hebt.
  9. Werkelijk alles heeft hier een drive-thru. Niet alleen de ‘restaurants’ zoals McDonalds, maar ook banken, drogisterijen. Je begrijpt wel dat Amerikanen niet heel erg van bewegen houden.
  10. Waar we in Nederland meer restaurants hebben die niet van een keten zijn, is het hier totaal andersom. Er zijn wel wat restaurants die niet van een keten zijn, maar dat zijn er echt maar heel weinig. Amerika heeft dan ook heel veel verschillende restaurant ketens en hoewel we best vaak uiteten gaan ken ik volgens mij nog niet eens een kwart van de ketens. (Met kledingwinkels is het trouwens precies het zelfde)

Sorry als er een paar hele kromme zinnen tussen staan, maar het wordt steeds lastiger om in het Nederlands te schrijven. Ik heb mezelf ook al een paar keer betrapt op dat ik in het Engels aan het denken was, waar ik eerst moet nadenken wanneer ik iets ging zeggen in het Engels is het nu andersom; ik moet nadenken als ik iets schrijf in het Nederlands. Niet dat mijn Engels helemaal perfect is nu, maar ik heb wel het gevoel dat het aardig goed is.

Liefs Lana

Reacties

Reacties

ilona

Oh Laan wat een super leuk bericht weer. Hoop dat je feest met oud en nieuw wel erg leuk was. Logisch hoor dat je in het engels gaat denken. Komt goed uit met de studie die je gaat doen, toch? Liefs Ilona

Karen

Hi Lana
Happy New Year!
Wat een leuk en interessant verhaal!
Liefs,
Flip, Willemijn en Karen

Marcia

Ha Lana, vanuit Wijk voor jou ook de beste wensen voor 2015!! Wat je schrijft is echt niet vreemd... Alles is weer zeer herkenbaar, denk zelf meer voor iemand die er woont!!! Hoe gaaf is dat? Still have a lot of fun, you're doining great!!!!! ????

Allard

leuk en erg herkenbaar Lana! Volgend jaar nog een keer doen maar dan andersom voor de achterlijvers in de States.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active