My American adventure

Thanksgiving!

Afgelopen donderdag was het een van de belangrijkste feestdagen in Amerika, Thanksgiving. De naam zegt het al, Amerikanen staan op deze dag stil bij alles waar ze dankbaar voor zijn en natuurlijk gaat dit gepaard met heel veel lekker eten! Het is echt heel leuk om deze echte Amerikaanse feestdagen nu een keer in het echt mee te maken.

Dit jaar werd thanksgiving bij mijn gastgezin gevierd, dus de hele familie kwam hierheen en iedereen had wat lekkers gemaakt (dat is trouwens heel Amerikaans dat iedereen wat eten maakt als je een feestje/etentje hebt). Natuurlijk hadden we de welbekende turkey en pumpkin pie (mijn favoriet!), maar daarnaast hadden we nog voor een heel weeshuis aan casseroles, puree, ham, stuffing en zo’n vier verschillende taarten. Aangezien het allemaal zo lekker was at wel een beetje te veel, maar volgens mij hoort dat er wel bij haha.

De dag na thanksgiving is het black Friday, het begin van het holiday shop seizoen aka shop till you drop met heel veel goede deals!
Het was voor ons nog even afwachten of we wel konden shoppen op black friday door wat er in Ferguson gebeurt is en de meeste malls verre van veilig zijn, maar gelukkig waren er een paar malls waar het wel relatief rustig was zodat we toch konden gaan.
Oorspronkelijk gingen de winkels midden in de nacht open en gaat iedereen rond een uur of 4/5 naar de mall om inkopen te doen, maar tegenwoordig gaan de winkels al om zes uur (PM) open omdat de gemiddelde Amerikaan al rond twee uur aan het thanksgiving ‘diner’ zit en mensen net zo goed ’s avonds hun kerstinkopen kunnen doen. Het was ons plan om midden in de nacht naar de mall te gaan, maar eigenlijk hadden we toch niet zo’n zin om zo vroeg op te staan en zijn we ’s avonds maar gegaan. De vechtende vrouwen heb ik (gelukkig) niet gezien, maar de lange rijen bij de kassa’s waren er wel. Als het een beetje tegenzat stond je makkelijk een half uur in de rij en in de meeste winkels was begon de rij voor de kassa bij de ingang van de winkel! Je moet wat over hebben voor een koopje.

Hoewel de meeste mensen al helemaal in de kerststemming waren op de dag na Halloween, is het kerstseizoen nu echt begonnen. Mijn eerste kerstparade heb ik al meegemaakt!
De pompoensmaakjes hebben plaats gemaakt voor de candy canes en andere kerstige dingen en de meeste winkels schreeuwen kerst en 9 van de tien huizen zijn helemaal versierd kerstlampjes.
Vandaag gaan we dan ook de kerstboom optuigen om de kerstsfeer maar alvast in huis te halen!

Op het moment dat ik dit schrijf zit ik alweer vier maanden in Amerika, wat betekent dat ik nog maar zes maanden hier heb. Dit lijkt echt heel lang, maar de eerste vier maanden zijn echt voorbij gevlogen, het jaar is volgens mij zo om. De tijd gaat zo snel!

Liefs Lana

Tessa

Leuk verhaal Laan! De tijd gaat inderdaad snel dus geniet er maar van! Leuke dingen gekocht? :)

Miranda

Leuk verhaal weer lana blij dat je het zo naar je zin hebt. Het zijn allemaal leuke belevenissen die je daar meemaakt die wij in Nederland niet kennen. Veel plezier en geniet ervan de tijd gaat snel

Allard

Thanksgiving en Black Friday zijn misschien wel Amerikaans cultureel erfgoed. Fantastisch om mee te maken en juist zo beleef je de States. Ga jij nu ook Sinterklaas met je gastgezin vieren? Het was weer een prachtig verhaal!

Karen

Wat een superleuk verhaal Laan! Wat schrijf je enthousiast over al je ervaringen! Je maakt dat je neefje en nichtje er naar smachten om ook naar de States te gaan!
Veel plezier en liefs
Karen, Flip en Willemijn

gerard/wilma

Geweldig, wat beleef je enorm veel. Wilde, dat ik 50 jaar jonger was. Ben bijna jaloers

Carla

Weer super om te lezen, wat een geweldige tijd heb je en wat maak je veel mee!